Monday, June 11, 2007

Anak Belajar Dari Kehidupannya...

Anak adalah anugerah Allah yang amat bernilai, tanpa mereka sepilah hidup kita.Anak pengubat jiwa dikala duka.Kerenah mereka membuatkan kita rasa gembira dan terhibur...seandainya kita gagal mendidik mereka,pastinya kita juga yang akan kecewa.Di sini, aku ingin kongsi kata-kata yang dipetik dari seorang teman, di mana setelah aku membacanya,hati tiba-tiba berasa sayu...lantas terfikir,adakah selama ini aku seorang ibu yang baik atau aku terlalu bertegas dengan anak-anak,entahlah bagi anda yang telah mempunyai anak,apa perasaan anda setelah membaca kata-kata yang ingin saya kongsikan ini?

ANAK BELAJAR DARI KEHIDUPANNYA...

Jika anak dibesarkan dengan celaan,dia belajar memaki...
Jika anak dibesarkan dengan cemuhan, dia belajar rendah diri..
Jika anak dibesarkan dengan permusuhan, dia belajar berkelahi..
Jika anak dibesarkan dengan penghinaan, dia belajar menyesali...
Jika anak dibesarkan dengan timbang rasa, dia belajar bersabar...
Jika anak dibesarkan dengan dorongan, dia belajar percaya diri...
Jika anak dibesarkan dengan pujian, dia belajar menghargai...
Jika anak dibesarkan dengan keadilan, dia belajar berdikari...
Jika anak dibesarkan dengan jaminan, dia belajar mempercayai...
Jika anak dibesarkan dengan dorongan, dia belajar mencintai...
Jika anak dibesarkan dengan penghargaan dan persahabatan...
Dia belajar mencari kasih sayang....

Kata-kata ini telah membuat aku terfikir apakah selama ini betulkah cara aku mendidik anak ? Lalu,setelah aku mengimbas balik cara aku selama ini, kata-kata ini telah menyedarkan aku agar tidak terlalu tegas dengan anak-anak, sebaliknya didik mereka dengan kasih sayang dan tolak ansur... aku tetap bertegas tetapi perasaan marah akan aku cuba jauhkan jika mereka buat sesuatu yang aku tak suka, kena ada caranya kalau nak tegur...
Terima kasih aku ucapkan pada kawan aku kerana kata-kata yang diberikannya telah membuatkan aku perbaiki cara aku mendidik anak-anak....

"Anak ibarat sehelai kain putih, kitalah yang akan mencorakkan mereka sejak dari kecil... "

No comments: